WEBSTRÁNKA A VÁŠ BIZNIS

Potrebujem zmodernizovať webstránku? 5 signálov

Čas na prečítanie: 2 minúty

Ing. Milan Lukáč, Protopia.sk
10. júl 2017 – aktualizované 17. novembra 2019

Máte už webstránku nejaký ten čas? A aj sami ste začali cítiť, že už by bolo možno fajn ju zmodernizovať, len ste si nie celkom istá/ý? Pozrite si 5 signálov, prečo možno nastal ten správny čas to urobiť.

Tento článok som písal originálne ešte v 2017. Odvtedy sa trošku zmenili trendy v dizajne. Nezmenil sa ale zásadný zmysel článku a indikácie, prečo treba rozmýšľať nad zmenou webstránky. Na otázku, či potrebujem zmodernizovať webstránku je relatívne jednoduchá odpoveď.

Určite ste na internete každý deň. Určite ste aj nakupovali cez internet. Všimli ste si, že moderné webstránky sa dajú výborne pozerať na mobile, že majú pekný čistý dizajn, že Vás navigujú tak, že ľahko nájdete, čo hľadáte, že nájdete informácie, čo Vám pomôžu. Toto sú charakteristiky, ktoré sa nezmenili a ani sa meniť nebudú.

Vybral som 5 signálov. Ak rozmýšľate nad modernizáciou a stále neviete, či áno alebo nie, ak sa nájdete v aspoň jednom z nich, nastal čas na redizajn.

1. Je Vaša stránka responzívna? Teda zobrazuje sa optimálne na mobiloch a tabletoch?

Poznáte to. Sedíte v shopping centre na káve alebo na obede a chcete si rýchlo niečo pozrieť alebo vyhľadať. Vyberiete telefón, nájdete firmu, kliknete a na obrazovke sa Vám zjaví nečitateľná stránka s malými písmenami. Musíte si to zväčšiť, aby ste čosi videli. Podarí sa Vám nájsť kontakt na firmu niekde v menu, kliknete a znova sa otvorí nečitateľná stránka.

Až 79 percent ľudí opustí neresponzívnu stránku

Možno aj Vy patríte tým 79 percentám, lebo nemáte čas a trpezlivosť stále približovať na malej mobilnej obrazovke, aby ste niečo videli. Ja odídem určite.

Viac ako polovica ľudí surfuje na internete cez mobilné zariadenia

Takéto vysoké číslo nás opäť privedie k prvému bodu: ak táto polovica príde na neresponzívnu stránku, veľká väčšina ju opustí.

Google Vás potrestá tiež

Veru tak. Google Vás sleduje. Sleduje aj to, či je stránka „mobile friendly“. Ak nie je, môžte počítať s tým, že Vás posunie vo vyhľadávaní nižšie.

Otestujte si, či je Vaša stránka optimalizovaná pre mobily tu… Stačí len vložiť Vašu webovú adresu a uvidíte výsledok.

Ako vidíte, webstránka, ktorá nie je prispôsobená mobilom v dnešnej dobe znamená viacnásobnú stratu návštevníkov a potenciálnych zákazníkov.

„Až 79 percent ľudí ihneď opustí neresponzívnu stránku . “

2. Vysoký bounce rate, teda počet ľudí, ktorí zo stránky hneď odídu

Ak ľudia nenájdu, čo hľadajú hneď ako prišli, alebo Vaša stránka neposkytne jasnú informáciu, čo pre nich môžte urobiť, idú preč.

Máte účet na Google Analytics? Nie? Hneď si ho založte. Je to zadarmo

Tento bezplatný nástroj je na nezaplatenie. Povie Vám, koľko ľudí zo stránky odchádza, odkiaľ odchádzajú, kam chodia na stránku. Google Analytics nájdete tu. Založte si účet a môžte začať analyzovať. Ak s tým potrebujete pomôcť, nie je problém, dajte vedieť tu…

Pre zaujímavosť, priemerný bounce rate je okolo 40-50 percent, výborný okolo 25-30.

Ak sa hýbete vysoko nad týmito číslami, znamená to, že ľudia z Vašej stránky odchádzajú, lebo zvyčajne nenašli čo hľadali alebo je neresponzívna alebo sa nedokážu zorientovať atď.

Sú aj ďaľšie výborné nástroje ako napríklad Crazy Egg, ktorý používam aj ja. Ten Vám dokonca ukáže, kam ľudia klikajú a kde presne sa na analyzovanej stránke pohybujú.

Vysoký bounce rate = stratené príležitosti

Predstavte si tú pravdepodobnosť, keď v mori informácií zavíta návštevník internetu práve ku Vám. ,Tu je Vaša šanca. A Vy ju premrháte. Hneď odíde. Prvý dojem sa dá urobť iba raz.

Analyzujte… A ak je Váš bounce rate vysoký, okamžite treba konať, lebo naozaj strácate. Možno budú stačit drobné zmeny, často si to ale žiada redizajn.

Ak potrebujete pomôcť s Google Analytics a zistiť, koľko ľudí chodí na Vašu stránku a koľko odchádza hneď, ozvite sami, pomôžem Vám s tým.

Protopia.sk - potrebujem zmodernizovať webstránku?
Potrebujem modernizovať webstránku? 5 signálov
Autor obrázku: Ing.Milan Lukáč

3. Mätúca navigácia

Ak idete na akúkoľvek webstránku, už zo zvyku viete, že tam niekde bude navigácia. Kliknete, čo potrebujete.

Videl som stránky, čo navigáciu majú iba dole. Alebo dokonca žiadnu alebo sa objaví až keď niekam kliknete.

Navigácia musí byť jasná a pokiaľ návštevník prišiel za určitým účelom na Vašu stránku, musí mať logickú cestu, ako nájde čo chce. Pokiaľ nie ste vychytená kapela alebo dizajnové štúdio, nenchajte sa zlákať rôznymi „špecialitkami“ a dizajnovými špecialitkami, ktoré sú len na efekt ale nič Vám neprinesú. Vždy si položte otázku: „Čo by som urobil ako návštevník ja, keby prídem na takúto stránku?

Je Vaše menu, teda navigácia jasne viditeľná? A jasná?

4. Dlhé načítavanie stránok

Jedna štatistika od Webbymonks: ak sa stránka načítava dlhšie ako 3 sekundy, návštevník odchádza.

Rýchla doba, však? Nič sa nedá robiť, ale tak to je.

A sme opäť pri Googli, ktorý má tiež problém s pomalými webstránkami. Otestujte si rýchlosť svojej webstránky cez Google PageSpeed Tools tu. Alebo skúste Pingdom alebo GTMetrix.

Google Vám povie, čo treba urobiť, niektoré veci zvládnete aj sami ako zmenšiť obrázky, ale zvyčajne je tam viac vecí, ktoré sú náročnejšie. V každom prípade, v tomto prípade pri webstránkach rýchlosť rozhoduje.

5. Vyzerá staro a nemá firemný branding

Toto je možno prvá vec, ktorá napadne každého. Stránka vyzerá staro.

Ak ste zvyknutí na novodobé stránky a potom narazíte na starú stránku so zastaralým dizajnom, s chaotickou štruktúrou a navyše bez jasnej firemnej identity, čo si pomyslíte? Obal predáva. Ale hovorí aj o dôveryhodnosti.

Podľa viacerých odborníkov, ktorí sa už nejaký ten rok pohybujú v tejto oblasti, je lepšie stránku nemať, ako mať stránku zlú.

Ak Vám niekto povedal, že dizajn nie je dôležitý, použite sediacky rozum a spýtajte sa, kde pôjdete radšej na nákup – do modernej predajne alebo do starej, ošumelej. Samozrejme závisí na ponuke a cene, ale dnes sú už veľmi podobné.

Nestraťte návštevníkov a zákazníkov len tým, že Vaša stránka už nespĺňa kritériá moderného webu.

Na záver

Ešte jeden posledný – nový bod pre 2020: v dnešom svete možností a prednastavených šablón Vás môžu zlákať dizajny plné efektov, paralaxy, kadejaké divoké menu a megamenu a kadečo iné. Zvážte. Naozaj zvážte. Pomôže to cieľu Vašej stránky? Prinesie Vám to viac klientov? Lebo ak nie, akurát to spomalí webstránku a budete s tým mať viac práce a často sú s tým problémy na mobilných zariadeniach. Takže menej je niekedy viac.

A sme v závere a hľadáme odpoveď na otázku: potrebujem zmodernizovať webstránku? Ak je neresponzívna, má vysoký bounce rate, mätúcu navigáciu, je pomalá a zastaralá bez fiemnej identity, je čas premýšľať nad zmenou. Teda pokiaľ chcete, aby Vám webstránka prinášala úžitok.

Zoznam nie je ani zďaleka konečný, ale má slúžiť ako odrazový mostík. Verím, že Vám pomohol a budete si lepšie vedieť odpovedať na otázku, či modernizovať alebo nie.

Ak budete mať ďaľšie otázky na túto tému alebo sa budete chcieť čokoľvek spýtať ohľadom webstránok pre malé a stredné firmu, napíšte mi tu. Prečítajte si aj ďaľšie články na blogu Protopia.sk.

Protopia.sk - Koľko stojí webstránka?
SERIÁL: POTREBUJEM WEBSTRÁNKU?

2.diel seriálu:

Koľko stojí webstránka a vrátia sa mi náklady?

Protopia.sk - Potrebujem webtránku? Seriál: 1. diel
SERIÁL: POTREBUJEM WEBSTRÁNKU?

1. diel seriálu

Potrebujem webstránku pre moju firmu? 10 najčastejších námietok

Protopia.sk - som na Facebooku. Načo mi je vlastná webstránka?
SERIÁL: POTREBUJEM WEBSTRÁNKU?

3.diel seriálu:

Som na Facebooku. Načo mi je vlastná webstránka?

Spýtajte sa na webstránku

Či už rozmýšľate nad novou, chcete poradiť alebo prerobiť, dajte vedieť. Za spýtanie nič nedáte:-)