SERIÁL: POTREBUJEM WEBSTRÁNKU?

Potrebujem webstránku pre moju firmu? 10 najčastejších námietok.

Čas na prečítanie: 7 minút

Ing. Milan Lukáč, Protopia.sk

20. máj 2017

Nedávno som si robil rýchly prieskum. Najmä menšie a lokálne firmy 1. webstránku stále nemajú alebo ak majú, tak 2. je stará, neaktuálna, nepozerateľná na mobiloch a tabletoch a určite neprináša, čo by mala. Prečo je to tak?

Keď som ešte v roku 2004 skúšal jeden projekt, prvú vec, ktorú som chcel mať, bola webstránka. Prišlo mi úplne samozrejmé mať miesto, kam pošlem klientov po informácie a akcie a kde ma nájdu online. Bol som preto zvedavý, aké sú dôvody, prečo veľa firiem aj o 13 rokov neskôr – v roku 2017 – premýšľa inak. Nemôže predsa ísť len o náklady na webstránku.

Urobil som menší prieskum.

Tento článok je 1. diel z 10-dielneho mini seriálu, kde je zhrnutie najčastejších dôvodov. Je ich samozrejme oveľa viac, tieto u mňa zarezonovali najviac. Je Vám niečo z nich blízke?

10 námietok na tému „Potrebujem webstránku pre moju firmu?“:

1. Skutočne potrebujem webstránku pre moju firmu?

2. Koľko stojí webstránka a vrátia sa mi náklady?

3. Ja už mám webstránku na Facebooku, Azete, Centrume, Zlatých stránkach atď. a zadarmo. Načo mi je vlastná webstránka?

4. Cez internet nepredávam a ani neplánujem. Načo by mi bola webstránka?

5. Ja počítač používam minimálne a nie som s ním úplný kamarát. Ako sa o webstránku budem starať?

6. Naši zákazníci majú radšej osobnú komunikáciu a väčšina z nich počítač používa málo.

7. Mám bratranca (synovca…), ktorý vie robiť webstránky. Už som mu sľúbil, že môže urobiť našu.

8. Máme už vyčlenené peniaze na marketing a už je dohodnuté, ako sa použijú.

9. Webstránka je skôr neosobná a sterilná záležitosť. My sme si klientelu vybudovali na osobnom prístupe a je komplet lokálna.

10. Ja neviem, čo by som robil so stránkou, keby nejakú mám.

Dnes diel 1.: Skutočne potrebujem webstránku pre moju firmu?

Začnem jemne nudne a teoreticky.

Webstránka je domov firmy v digitálnom svete. Je to miesto, ktoré je otvorené potenciálnym zákazníkom 24-7-365. Webstránka je komunikačný a informačný kanál a v prípade online obchodu aj predajňa. Je to miesto, kde ľudia nájdu Vašu adresu, kontakt, služby, vysvetlenie, čo a ako funguje. Je to miesto, kde ukážete, v čom ste dobrý. A k tomu miesto na prezentovanie akcií a ponúk.

Žijeme v digitálnej dobe. A mali by sme mať digitálny domov. Kto by chcel byť digitálnym bezdomovcom?

Teoreticky ale môžu existovať situácie, kedy možno webstránku netreba.

„Webstránka je digitálny domov pracujúci pre Vás či spíte, či ste na dovolenke 24 – 7- 365. “

Malý checklist na otázku, či potrebujem webstránku

Autor obrázku: Ing.Milan Lukáč

Otázka: Potrebujem komunikovať s potenciálnymi zákazníkmi, ktorí hľadajú služby ako moja, na internete?

Ak je odpoveď ÁNO, webstránku potrebujete.

Otázka: Čo ak je celá moja klientela lokálna a mám jej toľko, že sa o ňu nestíham starať?

Možno webstránku v tomto momente nepotrebujete. Teda, pokiaľ plánujete zostať na mieste a neplánujete rozvoj.

Ak plánujete prijať nových ľudí, rozšíriť kapacitu, rozhodne treba začať riešiť webstránku.

Otázka: Otázka: mám produkt, službu, robím akcie, potrebujem webstránku?

Áno, potrebujete. Navyše, ak hladáte nových zákazníkov a trhy, webstránka je NUTNOSŤ.

Protopia.sk - webstránka: prvý dojem sa počíta. Webstránka buduje dôveru. Je lepšie mať žiadnu ako zlú webstránku.
Protopia.sk - ľudia nakupujú inak. Služby a produkty hľadajú na webstránkach a iných online zdrojoch.
Protopia.sk - bez webstránky strácate

Dojem. Ako ľudia nakupujú. Stratené príležitosti pre Vás

Prvý dojem sa počíta. A urobíte ho iba raz. Máte webstránku? Vysielate signál, že Váš biznis je seriózna vec.

Druhá vec: ľudia nakupujú inak ako voľakedy. Najprv hľadajú na Googli, Facebooku, pýtajú sa kamarátov. Google to volá nulový moment pravdy. V podstate najprv si firmu ľudia preveria a až potom nakúpia.

A tretia vec? Ak nemáte webstránku, strácate. Poprvé, nedávate ľuďom možnosť si Vás pozrieť a odprezentovať. Navyše prichádzate o príležitosť sa predať.

DÔLEŽITÉ: je lepšie stránku nemať ako mať stránku zlú. Nefunkčná, neaktuálna, stará, nenápomocná stránka robí dojem takisto. Odporúčam radšej vypnúť úplne alebo dočasne nastaviť mód údržby s informáciou, že tvrdo pracujete na novej stránke a kľudne tam popridávajte aj svoje kontakty.

Neverili by ste, ale aj stránka údržby môže pomôcť. Môj osobný príklad, stránka diapoint.sk, ktorú pomaličky riešim pre všetkých rodičov, ktorých detičky majú diabetes, ako sa to stalo aj nám.

Prinesie mi webstránka o 200% vyšší obrat?

Nie, neprinesie. Minimálne nie hneď. Ktokoľvek Vám tvrdí opak, klame. Webstránka si svoje meno buduje vo vyhľadávačoch postupne – teda ak samozrejme nemáte tisícové rozpočty na online reklamu, aby ste proces urýchlili.

Keď sa webstránka správne nastaví a pravidelne sa aktualizuje obsah, Google Vás odmení a postupne Vám prinesie zákazníkov organicky – teda prirodzene, bez reklamy.

„Tak na čo mi je? Dlho to trvá, stojí to peniaze“, môžte sa opäť pýtať. Ak sa stále pýtate túto otázku, možno ju naozaj nepotrebujete. Webstránka ako každá vec je záležitosť živá, treba sa o ňu starať, postupne vyrastie a prinesie ovocie. Pokiaľ nemáte chuť,
čas a zdá sa Vám mrhaním času a peňazí, určite to nerobte.

Finálny verdikt: webstránka alebo digitálny bezdomovec?

Potrebujem webstránku alebo nie? Pokiaľ je Váš predajný kanál čisto lokálny a úplne vyťažený a predpoklad je, že to tak aj zostane a neplánujete rozvoj, možno webstránku nepotrebujete.

Pre všetky ostatné situácie nie je opodstatnenie, prečo webstránku neurobiť, keďže prináša pre firmu len samé výhody.

Verím, že som zodpovedal aspoň na pár vecí a článok bol nápomocný. Napíšte mi tu, ak budete mať otázky.

Prečítajte si aj ďaľšie články, ktoré budú nasledovať. Ďaľšia logická námietka je čisto ekonomického typu: koľko stojí urobiť a udržiavať webstránku? A či sa táto investícia vráti. O tom v druhom dieli mini seriálu.

SERIÁL: POTREBUJEM WEBSTRÁNKU?

2.diel seriálu:

Koľko stojí webstránka a vrátia sa mi náklady?

WEBSTRÁNKA A VÁŠ BIZNIS

Potrebujem zmodernizovať webstránku? 5 signálov

SERIÁL: POTREBUJEM WEBSTRÁNKU?

3.diel seriálu:

Som na Facebooku. Načo mi je vlastná webstránka?

Spýtajte sa na webstránku

Či už rozmýšľate nad novou, chcete poradiť alebo prerobiť, dajte vedieť. Za spýtanie nič nedáte:-)