SERIÁL: POTREBUJEM WEBSTRÁNKU?
Koľko stojí webstránka a vrátia sa mi náklady?
Čas na prečítanie: 13 minút

Ing. Milan Lukáč, Protopia.sk
27. august 2018
Nebudem klamať. Webstránka stojí čas. A stojí peniaze. Paradoxne, na druhej strane čas a peniaze šetrí. Náklady na webstránku sú mixom viacerých položiek. Každú viete viac alebo menej ovplyvniť.
Koľko stojí webstránka? Článok je dlhý, nie je to téma na jednu vetu. Verím, že pomôže.
Pre ľahšiu orientáciu, tu je obsah: 1. nadôležitejšia otázka, 2. z čoho sa skladajú náklady, 3. doména, 4. hosting, 5. cena za vytvorenie webstránky, 6. starostlivosť o webstránku, 7. Čo tak urobiť si stránku sám?, 8. paradox času a peňazí, 9. extrémne dôležitý tip, 10. na záver.
Najdôležitejšia otázka
Vaša prvá otázka je zvyčajne táto: koľko stojí webstránka? Opýtam sa ja: koľko stojí auto? Viete na to odpovedať? Keď poviete, že malé mestské auto, už sa vieme zorientovať, kde sa hýbeme s cenou. Takže, koľko stojí webstránka? Závisí, či chcete BMW alebo Daciu.
A preto prvá, druhá a tretia otázka na úplnom začiatku – predtým, ako sa pýtať na čokoľvek iné – je táto: aké je hlavné poslanie webstránky a čo má byť výsledok, ktorý mi má prinášať?
Jeden zo špičkových konzultantov Troy Dean má na identifikáciu výsledku a zmyslu webstránky jednoduchú, ale výbornú metódu: pýtajte sa sami seba až do zblbnutia: prečo, prečo, prečo, pričom na každú odpoveď prečo, sa znova treba opýtať prečo. Cieľom je dostať sa do hĺbky. Garantujem Vám, že sa k skutočnému poslaniu dopátrame.
Štvrtá otázka: aký mám rozpočet? Jasné, že hneď nemôžte povedať číslo, ale musíte mať predstavu o 2 veciach: 1. ročné náklady (lebo starostlivosť o stránku obnáša aj pravidelné výdavky) a 2. koľko maximálne chcete použiť na jej vytvorenie.
Teraz keď vieme, čo stránka má priniesť a aký je rozpočet, je možné urobiť realistickejší návrh ceny. Na začiatku teda bezpodmienečne musíme identifikovať, čo má webstránka priniesť a koľko do nej plánujete investovať.
„Prvá, druhá a tretia otázka na úplnom začiatku – predtým, ako sa pýtať na čokoľvek iné – je táto: aké je hlavné poslanie webstránky? “
Z čoho sa skladajú náklady na webstránku, čiže čo to obnáša mať webstránku
1. Doména – doménou je napríklad protopia.sk, google.sk a podobne. Je to ľahko zapamätateľný názov, pod akým Vás nájde vyhľadávač a Vaši zákazníci.
2. Hosting – jednoducho povedané, hosting predstavuje počítač (server), kde je uložená Vaša webstránka. Keď napíšte do prehliadača doménu, prehliadač si stiahne informácie z tohto počítača a zobrazí sa ako pekná stránka. Za prenájom miesta na tomto počítači platíte. Toto je hosting.
3. Vytvorenie webstránky – najväčšia položka v rozpočte. Od konceptu, cez dizajn, funkcionalitu až po obsah.
4. Starostlivosť o webstránku – webstránka je živá vec, treba sa o ňu nebudeme starať technicky aj obsahovo.
Ku každej položke viac nižšie.
Najmenšia a základná položka: doména
Príklad: Vaša firma sa volá Moja Super Firma. Ideálne, aby sa aj Vaša webstránka volala rovnako a teda Vaša doména by bola mojasuperfirma.sk.
K doméne sa dá pristupovať aj kreatívnejšie, to je ale už mimo dnešnej témy.
Nevymýšlajte zbytočne s pomlčkami a podobne. Predstavte si, ako by ste zákazníkom vysvetľovali Vašu doménu a to Vám pomôže. Choďte najjednoduchšou cestou.
Otázka je, či si zvoliť koncovku .sk alebo inú. Určite si nedávajte koncovky ako .eu, .info, .org a podobne, pomerne často sú považované za SPAM-ové domény. Ak pôsobíte na Slovensku, .sk je najlepšia voľba, ak pôsobíte medzinárodne, prvá voľba by mala byť .com. Sú samozrejme aj iné možnosti, ale týmto nič nepokazíte.
A cena?
Platí sa zvyčajne ročne
Nebudem propagovať žiadneho poskytovateľa, stačí do Google napísať “doména” a môžte si sami vyhľadať. Poskytovatelia sa predbiehajú, kto dá doménu lacnejšie. Napríklad .sk doména sa dá kúpiť od 5.80 bez DPH na jeden rok.
Jedna dobrá rada…
Z vlastnej skúsenosti viem – už sa mi to 2x stalo, nedal som si poradiť a až na 3. krát som už tú chybu neurobil – nenechajte sa zlákať, že dostanete doménu zadarmo s hostingom.
Domény sú lacné a firmy sa predbiehajú s cenami ako supermarkety s cenou rožkov a musia zarobiť niekde inde.
Pri doméne odporúčam kúpiť si .sk alebo .com koncovku, najlepšie inde ako máte hosting, dôležité je vybrať si dobré meno. Doména .sk Vás vyjde od 5 euro mesačne až po drahšie koncovky, ktoré môžu byť aj 30 a viac.
Miesto, kde sídli webstránka – hosting
Keď som si robil prieskum, našiel som ponuku na 75 centov za mesiac za hosting.
Ísť do toho? Odporúčam, nechať si poradiť, možno od dodávateľa webstránky, možno si urobiť prieskum. Pokiaľ Vám dodávateľ stránky rieši aj hosting, dohodnite sa jasne na tom, že stránka musí spĺňať určité parametre a či to taký lacný hosting zvládne.
Pokiaľ ste malá firma a nemáte skúsenosti, hostingový poskytovateľ Vás zahltí výrazmi ako zdieľaný, virtuálny, dedikovaný server, databázy, cetrifikáty a kadečo ďaľšie. Nedajte sa domotať.
Treba vždy začať od podlahy: čo vlastne moja stránka bude robiť a koľko približne návštevníkov budem mať ?
Ak ste malá firma a očakávate maximálne niekoľko sto návštev denne a Vaša stránka je najmä kontaktným, náučným miestom s interaktivitou, prípadne menším e-shopom, určite Vás nemusí trápiť niečo ako objem prenesených dát alebo že máte neobmedzený počet databáz a ďaľšie marketingové omáčky.
Tie sa z omáčky na podstatu menia až v prípade, že sa Vám to riadne rozbehne – a tu je prvý bod programu: začnite v malom, neplaťte zbytočne veľa a vyberte si hosting, ktorý Vám ľahko umožní škálovať – teda zvýšiť parametre, keď to bude treba.
Ak začínate, zvyčajne využijete najlacnejší typ hostingu tzv. zdieľaný.
Znamená to, že Vaša stránka bude spolu s ďaľším na jednom počítači. Nevýhoda je, že pokiaľ napríklad niekto hackne jednu stránku na tomto počítači, ľahko sa môže stať, že sa dostane aj ku Vašej.
Takisto aj rýchlosť výrazne závisí na tom, ako server využívajú ostatné stránky na tomto serveri. Je toho viac, toto sú ale dve najdôležitejšie veci.
Výhoda je, že je najlacnejší a ponuky od 75c za mesiac sú práve tohto typu. Na začiatok je toto určite prvá voľba pokiaľ neplánujete ťažký e-shop alebo mediálnu stránku a podobne.
Čo by Vás trápiť malo
– SSL / https čiže bezpečnosť pripojenia: Firefox, Safari a Chrome Vám už návštevníkov informujú, že stránka nemusí byť bezpečná: všimnite si prečiarknutý alebo červený zámok v browseri. Vy chcete mať zámok zelený, bez debaty. Google dokonca znižuje rating vo vyhľadávaní. Dobrý hosting Vám toto zabezpečí dokonca zadarmo, môžte pozrieť, či napríklad využíva službu Lets Encrypt a inštalátor certifikátu.
– rýchlosť – treba si urobiť prieskum, prípadne priamo kontaktovať poskytovateľa.
– technické parametre – tu si treba dať poradiť ideálne od dodávateľa webstránky, ktorý Vám bude budovať funkcionalitu, či pre Vašu stránku bude software a hardware hostingu dostatočný.
– servis – majú online chat a kontaktné číslo 24-7? Ak áno, ste v dobrých rukách. Ak nie, asi by som vyradil aj keď bude hosting o pár euro lacnejší. Tu ide o Vašu povesť a Váš biznis.
– výpadky servera – odporúčam urobiť si prieskum a priamo kontaktovať poskytovateľa hostingu.
– zálohovanie – extrémne dôležitá vec. Ja osobne mám hosting, kde sa mi zálohujú dáta priebežne a navyše mám svoje vlastné zálohy, ktoré sú nezávislé na hostingu. Lebo človek nikdy nevie.
Dobrý a overený hosting, aký mám napríklad odskúšaný aj ja, sa dá kúpiť za 5-6 euro mesačne. Áno, dá sa aj za 75c za mesiac. Čiže nič horibilné. Závisí, na akej platforme bude bežať Vaša stránka a akú záťaž potrebuje zvládať. Pomôže Vám Váš tvorca webstránky.
Vytvorenie webstránky
Keď sa pýtate koľko stojí webstránka, zvyčajne sa otázka týka práve jej vytvorenie a zabúda sa na ostatné náklady s ňou súvisiace. Tvorba webstránky je mixom dizajnu, funkcionality a obsahu.
Dizajn
Zvyčajne Vám tvorca webstránky po prvotnej debate ponúkne koncept a niečo ako šablónu.
Budete mať predstavu, ako by Vaša stránka mohla vyzerať. Pokiaľ budú zásahy do nej minimálne, dizajn bude lacnejší. Tvorba konceptu a dizajnu môže byť 5 hodín, ale aj 50 v závislosti od toho, aké dizajnové prvky chcete mať a aké veľké budú úpravy.
Funkcionalita
Základná webstránka firmy zvyčajne obsahuje domácu stránku a niekoľko podstránok. Napríklad “O nás”, “Naše služby”, “Čo sme urobili”, “Kontakt”. Väčšina z nich je obsahová záležitosť. Cena webstránky sa kalkuluje aj podľa počtu podstránok.
V rámci podstránok môžu byť funkčné veci ako kalkulačka, formulár na kontakt, alebo inteligentný formulár na objednávky, e-shop a podobne. Cena sa odvíja od počtu a náročnosti týchto funkcií.
Do funkcionality počítam aj veci ako nastavenie bezpečnosti, antivírus, firewall, SSL, aj základné on-page SEO, aby o Vás vedeli vyhľadávače. Niekto Vám niektoré z nich pridá automaticky, niekto nie. Pýtajte sa.
Obsah
Za obsahovú stránku ste zodpovední Vy. Tvorca webstránky nemôže zodpovedať za texty a obrázky, ktoré budú publikované.
Robím to ale aj ja, aj iní, že pomôžem napísať texty z podkladov a vyrobiť grafické podklady tak, aby ladili s navrhnutým dizajnom. Toto vstupuje do ceny takisto a zvyčajne sa rieši hodinovou taxou alebo sa dohodne paušálna suma vopred.
Príklad
Pôvodná verzia www.protopia.sk mala len domácu stránku, podstránku o tvorbe webstránok a kontakt. Neskôr som pridal blog.
Robil som dosť zásadné zmeny v dizajne a zamotal som sa s dizajnom vyše 20 hodín, pokiaľ sa mi to ako-tak páčilo. V každom prípade, prvá verzia dizajnu od návrhu po prvú verziu tohto typu bola by sa dala urobiť za cca 15-20 hodín čistého času bez blogu (ten si vyžadoval pripraviť samostatný dizajn). Potom je treba nahodiť obsah, spraviť základné SEO na každej stránke, otestovať linky, funkcionalitu atď. , čo zabralo ďaľších cca 10 hodín.
Obsah som si samozrejme riešil sám, vrátane grafiky, obrázkov. Texty na jednotlivé stránky od prvého draftu po finálnu verziu trvali každý okolo 2 hodín plus články na blogu ešte dlhšie. Predsa len, chcete, aby to malo hlavu a pätu.
Celkovo je teda treba čistý čas okolo 50 hodín práce vrátane nahodenia blogu. Pozor, toto treba brať naozaj len ako náčrt kvôli predstave.
Stretol som sa s tým, že stránka sa dá urobiť za deň, alebo za pár hodín. Áno, pokiaľ využijete web builder alebo šablónu a nezmeníte nič, dá sa to. Problém a najväčší zaberač času je 1. vyladiť dizajn, aby sedel firme, 2. urobiť funkcionalitu, aby mala pre firmu zmysel a 3. nahodiť obsah, ktorý prinesie výsledky. Toto za pár hodín neurobíte.
Spolu teda ako vidíte sa skutočne cena za vytvorenie dá určiť až vtedy, keď vieme, čo vlastne ideme robiť.
Pozrite si moje cenové balíčky za vytvorenie webstránky. Sú to rámcové ceny,
ktorých cieľom je urobiť si predstavu, koľko približne bude Váš projekt môže vyjsť.



Starostlivosť o webstránku
Starostlivosť o webstránku zahrňuje: 1. technickú starostlivosť, 2. obsah a 3. výkonnosť stránky.
Po technickej stránke je to napríklad aktualizácia software, sledovanie bezpečnosti, prescanovanie antivírom a podobne. Pokiaľ nenastane problém, sú to veci, ktoré mesačne nezaberú viac ako hodinku.
Obsah je gro stránky. Máte blog. Pravidelne raz za týžden, raz za dva alebo raz za mesiac dajte dokopy niečo, čo ľudí môže zaujímať. Môže to byť o novinkách, službe, najlepšie ale, čo im pomôže riešiť problém alebo ich niečo naučí. K tomu samozrejme aktualizovať grafiku, ponuky a ďaľšie. Koľko to stojí? Ak si to napíšete alebo natočíte sami, tak nič, iba čas.
A čo výkonnosť? Bez merania sme v tme. Analytika, počet návštevníkov, počet zákazníkov, ktorí prišli zo stránky, počet ľudí, ktorí reagovali na našu ponuku cez newsletter alebo priamo na stránke, kam zákazníci klikajú. Na základe toho upravujeme, meníme, testujeme. Ja napríklad mám túto vo svojich projektoch v kalendári každé 2 týždne a zvyčajne sa tomu venujem dve hodiny, niekedy viac, závisí koľko zmien robím.
Koľko stojí starostlivosť?
Ak si ju budete riešiť sami, v peňažnom vyjadrení nič, v časovom závisí najmä na Vás, môže to byť od hodiny-dvoch mesačne až po kľudne aj 50 hodín pokiaľ je webtránka Váš hlavný predajný kanál a uverejňujete články, videá a podobne.
Čo tak urobiť si stránku sám?
Jasné, prečo nie?
Tento článoček okrem nákladov nenápadne opisuje aj čo všetko obnáša si stránku urobiť.
Pokiaľ máte pocit, že technicky nemáte problém poriešiť si doménu, email s menom domény a nie Gmail, Azet a podobne (keďže to príliš profesionálne nie je), hosting, urobiť si webstránku či už cez webbuilder, ktorý Vám poskytne väčšina poskytovateľov hostingu alebo na inej platforme, dokážete si pripraviť vizuály a texty a najmä máte dostatok času, samozrejme, treba do toho ísť.
Koniec-koncov, aj ja som začal sám práve preto, lebo sa mi nechcelo čakať, pokiaľ mi niekto stránku urobí, nebavilo ma vysvetľovať, aké chcem zmeny a tie často neboli, ako som si predstavoval.
Ja som mal výhodu, že som webstránkami prišiel do styku predtým. Riešil som si grafické podklady pre svoje projekty na 99% sám, texty 100% sám. Po večeroch som skúšal rôzne platformy a učil som sa, čo a ako a hneď som to aj testoval. Teraz ma mrzí, že som nespočítal čas strávený učením sa a testovaním, ale boli to stovky hodín.
Urobiť si stránku sám je téma sama o sebe. Na vážky si treba postaviť, výsledok, ktorý dosiahnem, keď si ju urobím sám verzus čas, ktorý som mohol venovať biznisu. Plus za doménu, hosting a niektoré software platíte takčitak.. Kedy získate viac? To viete najlepšie Vy.
Paradox čas a peňazí
Pamätáte na začiatku som písal, že webstránka stojí peniaze a čas? Webstránka zároveň šetrí čas aj peniaze.
Webstránka šetrí peniaze
Ak ste niekedy dávali reklamu do reklamných novín typu Prievidzsko a podobne alebo iných, reklama je nenávratne s ďaľším vydaním nenávratne preč. Navyše žiadna interaktivita. Nehovorím, že je zlé riešiť reklamu. Len pre porovnanie nákladov – webstránka je médium neporovnateľne nákladovo efektívnejšie: funguje 24 hodín denne a stále, je interaktívna. Pozrite si aj v prvom dieli seriálu Potrebujem webstránku.
Webstránka šetrí čas
Zo svojich projektov mám jednu zásadnú skúsenosť: >1. zmenil som webstránku tak, aby boli informácie prístupnejšie rýchlejšie a boli jasnejšie 2. lepšie pozerateľné na mobile. 3. všade prítomný kontakt. Čo sa stalo? Ľudia sa nepýtali stále tie isté otázky, ale keď sa pýtali, boli už konkrétnejší. Čo to znamená? Že prvý kontakt urobila webstránka za nás! Predstavte si, že denne sme mávali 30-40 telefonátov x 5 minút = okolo 3 hodín denne a tie sa postupne znížli skoro o polovicu. Obrat stúpol! Toto je len môj príklad a moja skúsenosť.
Takže, investícia času a peňazí je investícia do marketingového kanála, ktorá Vám zároveň prinesie peniaze v podobe nových zákazníkov a ušetrí čas prvého resp. nultého kontaktu!
Extrémne dôležitý tip
Dohodnite sa s Vašim tvorcom webstránky presne! Do detailu. Prosím? Do detailu. A ešte raz: do detailu.
O čo ide? Určite ste vytušili, že cena webstránky je vec tak flexibilná, že jediný spôsob ako predísť problému pri jej tvorbe a najmä cene je komunikácia a dohodnutie si jasných pravidiel, podmienok a výsledku.
Ak sa totiž dohodnete, že Vašu stránku Vám tvorca urobí za dohodnutú sumu a táto suma obsahuje presný rozpis dizajnu, obsahu a funkcionality, potom nedôjde k nedorozumeniam a problémom, lebo jednoducho bolo všetko dohodnuté.
Pokiaľ to Váš tvorca webstránky neurobí, ŽIADAJTE presný a detailný popis dizajnových,
funkčných a obsahových prvkov a tiež dátum dodania.
Teda koľko stojí webstránka a vrátia sa mi náklady?
Vytvorenie webstránky je proces. Zahŕňa v sebe nákup domény, ktorá sa platí ročne, hostingu, ktorý sa platí mesačne alebo ročne, vytvorenie webstránky, ktorej cena je tak flexibilná, že žiadne číslo sa nedá dopredu povedať a starostlivosť, ktorá okrem Vášho času môže byť zadarmo, alebo si niekoho môžete najať, aby Vám tieto veci riešil.
Či už to budem ja alebo budete hovoriť s niekým iným, kto Vám bude robiť webstránku, zistíte, že bude veľa otázok, lebo kostra webstránky sa dá “zbúchať” zachvíľu. Ale radšej žiadna ako zlá, verte mi.
Webstránka je nástroj, reálny nástroj pre Vašu firmu a treba sa k nej tak postaviť. Aj o svoju prevádzku sa staráte, dávate pozor, aby pekne vyzerala, mali ste plné police, bola bezpečná a ľudia tam radi chodili. S webstránkou je to to isté.
A vrátia sa Vám náklady?
Keď sa o webstránku budete starať áno.
Jednoznačne. Je to Vaša výkladná skriňa a prinesie Vám efekt. Sami viete, aký máte typ biznisu, aká je Vaša marža a koľko zákazníkov máte. Postupne ale isto, ak ju budete aktualizovať, pridáte informácie o Vašej stránke na Google, katalógy, na sociálne médiá, vizitky, ľudia jednoducho nájdu Vašu stránku, popozerajú si, čo robíte a keď ukážete, že viete, čo robíte, určite rovno prídu ku Vám alebo Vás kontaktujte. Potom je už len na Vás, aby ste ich premenili na zákazníkov.
Investovať mesačne za doménu a hosting okolo 5 euro dokopy priemerne plus dať za webstránku niekoľko stoviek, prípadne tisícku-dve je po prepočte na mesiac minimálna položka za nástroj, ktorý pre Vás pracuje 24-7-365.
Verím, že Vám bol článok nápomocný a pomohol Vám lepšie sa zorientovať, najmä ak s webstránkami nemáte skúsenosti.
Ak budete mať otázky, napíšte mi tu alebo zavolajte, alebo napíšte, čo by ste si chceli prečítať na tému webstránok pre malé a stredné firmy.
Prečítajte si aj ďaľšie články z 10-dielneho miniseriálu o bežných námietkach a otázkach malých a stredných firiem o webstránkach.
Spýtajte sa na webstránku
Či už rozmýšľate nad novou, chcete poradiť alebo prerobiť, dajte vedieť. Za spýtanie nič nedáte:-)